Educational Sciences, Pedagogical Sciences, Developmental Psychology

Most searched pages on our website

ENGITA
Home Journal > Article of Issue n. 2/2019

Education for a sustainable environment

Article of Issue n. 2/2019back to top

DE PASQUALE Rosa,
L’educazione per un ambiente sostenibile,
Education for a sustainable environment
in Rivista di Scienze dell'Educazione 57(2019)2, p. 196-204.

Download


Summary

Starting from an overview of global sensitivity on the topics of sustainability and human responsibility for the environment, the article develops a pedagogical reflection linked to the Agenda of 2030 goals. This is an education that implies moving towards personal relationships, towards a way of learning that is at once a service and building communities. The center of interest is still learning, but in a dynamic of community service, of interdisciplinary participation, interaction, and reciprocity.


Key words

Agenda 2030, sustainability, inclusive education, learning, service, community.


Riassunto

L’articolo, a partire da una panoramica sull’evoluzione della sensibilità a livello mondiale sui temi della sostenibilità e della responsabilità dell’uomo nei confronti dell’ambiente, sviluppa una riflessione pedagogica legata agli obiettivi dell’Agenda 2030. Un’educazione che implica un andare al tu, un andare verso e un apprendimento che e al tempo stesso servizio e costruzione di comunità. Il centro dell’interesse rimane l’apprendere ma in una dinamica di servizio alla comunità, di partecipazione, interazione e di reciprocità, in una dimensione interdisciplinare.


Parole chiave

Agenda 2030, sostenibilità, educazione inclusiva, apprendimento servizio, comunità.

El artículo, a partir de una panorámica sobre la evolución de la sensibilidad a nivel mundial respecto a los temas de la sostenibilidad y la responsabilidad del hombre frente al ambiente, desarrolla una reflexión pedagógica vinculada a los objetivos de la Agenda 2030. Una educación que implica un ir al tú, un ir hacia un aprendizaje que es, al mismo tiempo, servicio y construcción de comunidad. El centro de interés permanece el aprender, pero en una dinámica de servicio a la comunidad, de participación, interacción y reciprocidad, en una dimensión interdisciplinar.

The education of man is a human awakening

Jacques Maritain